Φωτογραφική μηχανή ονομάζεται η συσκευή που με τη βοήθεια του φωτός μας βοηθάει να αποτυπώσουμε ένα οπτικό στιγμιότυπο σε ένα μέσο καταγραφής.

Η ιστορία της, ξεκινάει κάπου στον 4ο π.Χ. αιώνα όταν ο Αριστοτέλης περιέγραψε την ευθύγραμμη μετάδοση του φωτός και ανάφερε τις βασικές αρχές της camera obscura (σκοτεινό δωμάτιο).

Σε ένα φωτοστεγανό δωμάτιο ανοίγουμε μία πολύ μικρή οπή σε μια επίπεδη επιφάνειά. Οι ακτίνες του φωτός που εισέρχονται μέσα από την οπή απεικονίζουν στην απέναντι πλευρά ένα αντεστραμμένο είδωλο του εξωτερικού κόσμου.

Στην διάρκεια των χρόνων όμως, αυτό σκοτεινό δωμάτιο εξελίχθηκε και έφτασε στην σημερινή του μορφή που μας παρέχει πληθώρα επιλογών και αυτοματισμών.

Η μεγαλύτερη ίσως εξέλιξη αλλά και αναγκαστική λόγω της ραγδαίας εξέλιξης των ηλεκτρονικών υπολογιστών ήταν η μετάβαση της αποτύπωσης της εικόνας από την φωτοευαίσθητη επιφάνεια του φιλμ στον ψηφιακό αισθητήρα.

Και επειδή πάντα η εξέλιξη της φωτογραφικής μηχανής εξαρτιόταν από την εξέλιξη της τεχνολογίας πολύ πιθανό να δούμε στο μέλλον πολλές άλλες δυνατότητες και αυτοματισμούς που ακόμη δεν έχουμε φανταστεί.

Η αρχή λειτουργίας μιας σύγχρονης φωτογραφικής μηχανής βασίζεται πάνω στις ίδιες αρχές με την camera obscura. Μερικά από τα βασικά μέρη μιας σύγχρονης φωτογραφικής μηχανής είναι τα εξής:
α) ο φακός, ο οποίος συλλέγει το φως και σχηματίζει το είδωλο πάνω στο φιλμ ή στον αισθητήρα της ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής.
β) ο φωτοφράκτης ή κλείστρο είναι ο μηχανισμός που χρησιμεύει στο να ρυθμίζουμε το χρόνο έκθεσης του φιλμ στο φως.
γ) το φιλμ που είναι μια επιφάνεια επιστρωμένη από φωτοευαίσθητες χημικές ουσίες, πάνω στην οποία αποτυπώνεται η εικόνα
ή ο ψηφιακός αισθητήρας που είναι ένα τσιπ το οποίο μετατρέπει το φως σε ηλεκτρική ενέργεια.
δ) το σύστημα σκόπευσης που μας επιτρέπει να παρατηρούμε το κάδρο της φωτογραφίας. Η σκόπευση μπορεί να γίνει είτε απ’ ευθείας είτε μέσω καθρέπτη.
και ε) το σκοτεινό κουτί που χρησιμεύει στη δημιουργία του ειδώλου και στο οποίο περιέχονται όλα τα παραπάνω. Το μέγεθος του συνδέεται άμεσα με το μέγεθος ή το φορμά του φιλμ ή του αισθητήρα που αυτό με τη σειρά του επηρεάζει το είδος της φωτογραφίας για το οποίο σχεδιάστηκε η φωτογραφική μηχανή.

Τις φωτογραφικές μηχανές σήμερα μπορούμε να τις κατατάξουμε ως εξής:
α) Σε αναλογικές, οι οποίες χωρίζονται ανάλογα με το μέγεθος του φιλμ που χρησιμοποιούν
* Μηχανές μικρού φορμά – φιλμ 135 ή 35mm (24×36 mm).
* Μηχανές Μεσαίου φορμά – ρολό φιλμ 120 (6×4,5 cm ή 6×6 cm, 6×7cm, 6×8 cm, 6×9 cm).
* Μηχανές Μεγάλου φορμά – φιλμ σε πλάκες (10×12,5 cm, 13×18 cm, 20×25 cm).
* Μηχανές APS (Advanced Photo System) – φίλμ σε κασέτα (30.2×16.7 mm, 25.1×16.7 mm, 30.2×9.5 mm)
* Μηχανές φιλμ σε κασέτα 110, 126 (μηχανές μικρού φορμά που πλέον δεν κυκλοφορούν)

β) Σε ψηφιακές μηχανές που χωρίζονται σε δύο κατηγορίες
* Compact (Συμπαγείς). Μηχανές με ενσωματωμένους φακούς. Συνήθως πολύ μικρές σε μέγεθος.
* DSLR (Digital Single Lens Reflex). Μηχανές με φακούς που εναλλάσσονται.

γ) Ανάλογα με τον τρόπο εστίασης.
* Μηχανές με φακό αυτόματης εστίασης. (Compact, DSLR, SLR κ.λ.π.)
* Μηχανές με φακό χειροκίνητης εστίασης. (SLR κ.λ.π.)
* Μηχανές με φακό σταθερής εστίασης. (Compact, Μηχανές μιας χρήσης, Μηχανές στιγμιαίας εμφάνισης, Pinhole)
* Μηχανές εστίασης με τηλέμετρο. (τηλεμετρικές)
* Μηχανές εστίασης σε οθόνη Θαμπόγυαλου. (μηχανή studio ή μεγάλου φορμά)

δ) Ανάλογα με τον τρόπο σκόπευσης.
* με σκόπευτρο για απευθείας σκόπευση
* μονοοπτική «ρεφλέξ»
* διοπτική «ρεφλέξ»
* με σκόπευση μέσω της πλάτης της μηχανής
* με σκόπευση μέσω της οθόνης της μηχανής

ε) σε μηχανές για ιδικές χρήσεις
* Κατασκοπευτικές
* μικροσκοπικής οπής (Pinhole)
* Μηχανές με φιλμ στιγμιαίας εμφάνισης (Polaroid – Fujifilm)
* Υποβρύχιες κ.λ.π.

fmag.gr